Artykuł sponsorowany
Skuteczna identyfikacja wizualna to kluczowy element budowania marki i rozpoznawalności firmy. Stworzenie profesjonalnego wizerunku jest ważne, gdyż pozwala zyskać przewagę nad konkurencją i wyróżnić się na rynku. Jak zaplanować skuteczną identyfikację wizualną dla małej firmy? Na co zwrócić uwagę podczas takich działań?
Pierwszym krokiem do stworzenia skutecznej identyfikacji wizualnej jest zdefiniowanie marki. Przed rozpoczęciem projektowania warto odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań, takich jak:
Odpowiedzi na te pytania pomogą w określeniu wizji firmy i w ustanowieniu podstawowych zasad projektowania identyfikacji wizualnej.
Logo to podstawowy element identyfikacji wizualnej firmy, który powinien być wyjątkowy i łatwo rozpoznawalny. Projektując logo, należy zwrócić uwagę na kolor, kształt i czcionkę. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że wybrany kolor loga ma wpływ na emocje i postrzeganie marki przez klientów, tak więc barwa musi dobrze odzwierciedlać wartości firmy. Nie bez znaczenia jest także kształt i czcionka, które powinny być łatwe do odczytania i zapamiętania, co jest niezwykle ważne. Im prostsze logo, tym łatwiej je zapamiętać, dlatego należy unikać skomplikowanych wzorów i zbyt wielu szczegółów. Poza tym powinno w jakiś sposób wyróżniać się na tle konkurencji, może na przykład zawierać jakieś unikalne elementy.
Po zaprojektowaniu logo przychodzi czas na stworzenie spójnych elementów graficznych, takich jak motyw przewodni, wzory, grafiki, ikony, czcionki itp. Te elementy powinny dobrze współgrać z projektem logo, tylko wtedy identyfikacja wizualna będzie spójna i ciekawa dla odbiorcy. Poszczególne elementy graficzne mają za zadanie przyciągać uwagę, jednocześnie nie mogą być zbyt krzykliwe.
Motyw przewodni to graficzny element, który powtarza się we wszystkich materiałach marketingowych firmy, może być wzorem, grafiką lub ikoną. Ważne jest to, aby odzwierciedlał charakter i misję marki. Powinien mieć taką samą barwę i czcionkę jak logo. Można umieścić go na przykład na tle strony internetowej, na banerach reklamowych i wizytówkach.
Po stworzeniu elementów identyfikacji wizualnej warto stworzyć dokumentację wizualną, która będzie zawierać wszystkie elementy graficzne i informacje dotyczące ich wykorzystywania. Dokumentacja ta pomoże w utrzymaniu spójnego wizerunku firmy i zapobiegnie pomyłkom przy wykorzystywaniu elementów identyfikacji.