Kopia zapasowa danych – jak ją zrobić?

Kopia zapasowa danych – jak ją zrobić?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Kopię zapasową danych, czyli backup, powinien być dobrym nawykiem każdego, kto użytkuje sprzęt elektroniczny. W jaki sposób można zrobić kopię zapasową danych? Gdzie ją przechowywać?

Czym jest kopia zapasowa danych i dlaczego warto ją mieć?

Kopia zapasowa, zwana inaczej backupem, to kopia danych, które są niezbędne do odtworzenia oryginalnych plików w sytuacji uszkodzenia sprzętu, przypadkowego skasowania lub utracenia ich w wyniku zawirusowania komputera.

Najskuteczniejszym sposobem na zabezpieczenie danych jest tworzenie kopii zapasowych. Dzięki regularnemu zapisywaniu danych można uniknąć nieodwracalnej utraty plików lub korzystania z pomocy specjalistów do ich odzyskania. Każdy użytkownik sprzętu elektronicznego powinien pamiętać, że każde urządzenie ma swoją wytrzymałość, dlatego możliwe awarie i ewentualne uszkodzenia mechaniczne należy zawsze brać pod uwagę. Aby zniwelować możliwość utraty cennych danych, warto tworzyć kopię zapasową.

Rodzaje kopii zapasowych

Backup można tworzyć na kilka sposobów. Rozróżnia się trzy rodzaje kopii zapasowych:

  • pełną – pełna kopia zapasowa wybranych plików lub folderów oraz całego dysku i systemu;
  • przyrostową – kopia zapasowa nowych i zmienionych plików;
  • zróżnicowaną – kopia zapasowa utworzona od czasu ostatniej kopii zapasowej.

Jak stworzyć kopię zapasową? 

Istnieje kilka sposobów na tworzenie kopii zapasowej danych. Niezależnie, który ze sposobów wybierzesz, to powinieneś brać pod uwagę kilka czynników: 

  • ilość zapisywanych danych – jeśli jest ich bardzo dużo, to lepiej jest je przechowywać w chmurze niż na dysku zewnętrznym;
  • bezpieczeństwo;
  • ilość kopii – dla bezpieczeństwa zawsze należy stworzyć dwie kopie zapasowe.

Backup przez narzędzia systemowe krok po kroku

Najprostszym sposobem tworzenia kopii zapasowej jest skorzystanie z narzędzi wbudowanych w system operacyjny Windows.

  1. Przygotuj zewnętrzny nośnik danych: pendrive lub zewnętrzny dysk twardy, a następnie podepnij go do komputera.
  2. Włącz menu start panel ustawienia.
  3. Wybierz sekcje „Aktualizacja i zabezpieczenia”, następnie z menu po lewej stronie wybierz „kopia zapasowa”.
  4. Kliknij w ikonę „kopia zapasowa”.
  5. Następnie kliknij w ikonę „Dodaj dysk” i wybierz nośnik, na którym mają zostać zapisane dane.
  6. Gdy dodasz dysk, kliknij „więcej opcji” i wybierz częstotliwość robienia kopii zapasowych. Kopia może być robiona codziennie lub co jakiś czas. W tym oknie należy również wybrać foldery, dla których ma być tworzona kopia zapasowa.

Tworzenie kopii zapasowej za pomocą oprogramowania

Kopię zapasową można tworzyć za pomocą zewnętrznego oprogramowania. Dostępne jest wiele aplikacji, które pozwalają na tworzenie backupu. Obecnie najbardziej popularne są programy: 

  • EaseUS Todo Backup Home,
  • Acronis Backup,
  • Ferro Backup System,
  • Syncplicity,
  • AOMEI Backupper.

Tworzenie kopii zapasowej za pomocą tych programów jest bardzo proste, ponieważ cały proces jest przeprowadzany przy pomocy kreatora.

>> Zobacz też: Jak zgłosić oszustwo na Allegro?

Backup do chmury

Tworzenie kopii zapasowej w Microsoft OneDrive lub Google Drive, jest całkowicie darmowe. W chmurze za darmo można przechowywać dane do kilkunastu GB. Do tych danych można uzyskać dostęp z dowolnego urządzenia – wystarczy tylko się zalogować. Aby utworzyć kopię zapasową w chmurze, należy zalogować się do Microsoft OneDrive lub Google Drive. Następnie wybrać ikonę mój dysk. Gdy dysk zostanie otwarty, wybierz opcję prześlij pliki. W kolejnym kroku należy wybrać pliki i je przesłać.

Gdzie należy przechowywać kopie zapasową danych?

Najlepiej jest przechowywać dane na zewnętrznym dysku twardym, pendrive lub chmurze. Wykonywanie kopii zapasowej na komputerze ma sens, jeśli sprzęt ma więcej niż jeden dysk HDD lub SSD.

codeditional

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Nowoczesne rozwiązanie dla przedsiębiorców: Wirtualne biuro – elastyczność, oszczędność i profesjonalizm
Nowoczesne rozwiązanie dla przedsiębiorców: Wirtualne biuro – elastyczność, oszczędność i profesjonalizm
Wirtualne biuro: Elastyczne rozwiązanie dla nowoczesnych przedsiębiorców.
Problem rotacji pracowników. Jakie są jej najczęstsze przyczyny?
Problem rotacji pracowników. Jakie są jej najczęstsze przyczyny?

Pracownicy zbyt często przychodzą i odchodzą? Podpowiadamy, co może być problemem i jak go rozwiązać.

Jak zabezpieczyć firmę przed kradzieżą?
Jak zabezpieczyć firmę przed kradzieżą?
Systemy bezpieczeństwa takie jak alarmy lub czujniki ruchu są podstawową formą ochrony Twojej firmy przed kradzieżą oraz włamaniem. Dowiedz się, […]
Ostatnie wpisy