Kopię zapasową danych, czyli backup, powinien być dobrym nawykiem każdego, kto użytkuje sprzęt elektroniczny. W jaki sposób można zrobić kopię zapasową danych? Gdzie ją przechowywać?
Kopia zapasowa, zwana inaczej backupem, to kopia danych, które są niezbędne do odtworzenia oryginalnych plików w sytuacji uszkodzenia sprzętu, przypadkowego skasowania lub utracenia ich w wyniku zawirusowania komputera.
Najskuteczniejszym sposobem na zabezpieczenie danych jest tworzenie kopii zapasowych. Dzięki regularnemu zapisywaniu danych można uniknąć nieodwracalnej utraty plików lub korzystania z pomocy specjalistów do ich odzyskania. Każdy użytkownik sprzętu elektronicznego powinien pamiętać, że każde urządzenie ma swoją wytrzymałość, dlatego możliwe awarie i ewentualne uszkodzenia mechaniczne należy zawsze brać pod uwagę. Aby zniwelować możliwość utraty cennych danych, warto tworzyć kopię zapasową.
Backup można tworzyć na kilka sposobów. Rozróżnia się trzy rodzaje kopii zapasowych:
Istnieje kilka sposobów na tworzenie kopii zapasowej danych. Niezależnie, który ze sposobów wybierzesz, to powinieneś brać pod uwagę kilka czynników:
Najprostszym sposobem tworzenia kopii zapasowej jest skorzystanie z narzędzi wbudowanych w system operacyjny Windows.
Kopię zapasową można tworzyć za pomocą zewnętrznego oprogramowania. Dostępne jest wiele aplikacji, które pozwalają na tworzenie backupu. Obecnie najbardziej popularne są programy:
Tworzenie kopii zapasowej za pomocą tych programów jest bardzo proste, ponieważ cały proces jest przeprowadzany przy pomocy kreatora.
>> Zobacz też: Jak zgłosić oszustwo na Allegro?
Tworzenie kopii zapasowej w Microsoft OneDrive lub Google Drive, jest całkowicie darmowe. W chmurze za darmo można przechowywać dane do kilkunastu GB. Do tych danych można uzyskać dostęp z dowolnego urządzenia – wystarczy tylko się zalogować. Aby utworzyć kopię zapasową w chmurze, należy zalogować się do Microsoft OneDrive lub Google Drive. Następnie wybrać ikonę mój dysk. Gdy dysk zostanie otwarty, wybierz opcję prześlij pliki. W kolejnym kroku należy wybrać pliki i je przesłać.
Najlepiej jest przechowywać dane na zewnętrznym dysku twardym, pendrive lub chmurze. Wykonywanie kopii zapasowej na komputerze ma sens, jeśli sprzęt ma więcej niż jeden dysk HDD lub SSD.