Rotacja pracowników jest zjawiskiem naturalnym na rynku pracy. Jednak jeśli przekracza dopuszczalną roczną normę, to sygnał dla firmy, że niezbędne są zmiany.
Wiele firm boryka się z tym problemem, szczególnie w branżach, których dotykają niedobory specjalistów i można mówić o rynku pracownika.
Poziom rotacji kadrów można zmierzyć za pomocą prostego wzoru: (liczba pracowników zwolnionych w ciągu roku) ×100 ÷ (średnia liczba pracowników w ciągu roku). Liczba osób zwolnionych obejmuje również tych pracowników, którzy odeszli z własnej woli. Wynik 3–7% mieści się w granicach normy.
Należy jednak pamiętać, że wskaźnik ten może być wyższy w zależności od specyfiki danej organizacji i branży, np. rotacja personelu o niskich kwalifikacjach jest znacznie wyższa niż rotacja pracowników administracyjnych i kierowniczych. Warto również wziąć pod uwagę zakres działalności firmy – w restauracji lub kawiarni rotacja na poziomie 30% jest akceptowalna.
Częste odejścia i zwolnienia pracowników zawsze mają jakąś przyczynę, a nawet kilka. Ich identyfikacja to pierwszy i najważniejszy krok w stronę rozwiązania problemu. Oto kilka z nich:
Wiele z powyższych powodów można wyeliminować, minimalizując w ten sposób ryzyko częstych zwolnień pracowników.
Znając przyczyny, przystąp do działania:
1. Przeprowadzaj wysokiej jakości rekrutację. Zatrudnij osoby poszukujące pracy, które posiadają niezbędne kompetencje i pasują do kultury korporacyjnej Twojej firmy, jej celów i misji. Podczas rozmowy o pracę przekaż przyszłemu pracownikowi maksimum informacji o firmie, warunkach pracy, wymaganiach.
2. Stwórz system mentorski dla nowych pracowników. Aby to zrobić, zaangażuj bardziej doświadczony personel.
3. Opracuj programy rozwoju zawodowego pracowników, na przykład przeprowadzaj szkolenia, kursy podnoszące kwalifikacje na koszt pracodawcy.
4. Wprowadź praktykę zbiorowego podejmowania decyzji, pokaż pracownikom, że ich głos się liczy.
5. Nie przeciążaj zespołu, daj pracownikom tyle pracy, ile mogą wykonać, a przy tym stawiaj przed nimi wyzwania, by przełamać rutynę i dać szansę poczucia zawodowej satysfakcji. Oceniaj pracę nie na podstawie liczby przepracowanych godzin, ale na podstawie osiągniętych wyników.
6. Nie zmuszaj pracowników do pracy po godzinach i w weekendy, szanuj ich czas wolny i prawo do prywatnego życia.
7. Staraj się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom swojego zespołu i pomagaj rozwiązywać konflikty.
Wysoka rotacja kadr wiąże się z dodatkowymi kosztami kolejnych rekrutacji i szkoleń nowego personelu. To prosta droga do obniżenia wydajności pracy Twoich pracowników i zepsucia Twojego wizerunku jako pracodawcy, co z kolei może skończyć się brakami kadrowymi, utratą zysków i upadłością firmy. W końcu to ludzie stanowią podstawę każdej działalności.
Zdj. główne: Brooke Cagle/unsplash.com